2012. december 18., kedd

Kis operációs rendszer történelem

DOS + Windows 3.1

286-s, 386-s, 486-s és az AMD K5-s asztali gépeimen valamint a 386-s laptomon a DOS volt az operációs rendszer. Én szerettem. Gyakorlatilag ezzel tanultam meg a számítógép kezelését. Sok olyan dolgot kitapasztalhatott az ember, amit egy ablakos grafikus rendszerben nem lehet, és a mai napig hasznát veszem ezeknek a tapasztalatoknak. A Windows 3.1 gyakorlatilag csak azért volt telepítve a gépemen, merd a Word 6.0-s szövegszerkesztő azon futott, bár a DOS alatt futó Context szövegszerkesztő volt a kedvencem (egy példánya még mindig meg van)



Windows 95

Ennek az operációs rendszernek a megjelenése szerintem sokaknak mérföld kő volt (tekintsünk el az OS/S. az Apple, és az Atari használóktól). A PI-s gépemre ez került, és annyi kék képernyőt, mint itt én még nem láttam. Mégis, a karakteres DOS után egy új élményt nyújtott.


Windows 98, ME, 2000

Ezeknél már olyan nagy újdonságok nem voltak, kicsit más kinézet, alig nagyobb biztonság, és nem sokkal kevesebb kék halál. Nekem a 98 vált be a legjobban (bár a 2000-t csak érintőlegesen használtam). Az Me nagy melléfogás volt Billék részéről. Nagyon nem szerettem. A 2000-l annyit, hogy most telepítettem a P3-s Compaq gépemre AMD Athlon 900 MHz CPU, 192 MB Ram). Nagyon gyors a rendszer, és még most is teljesen használható. Ugyanezen a gépen az XP csak döcögött. Mondjuk a mobil net modemem még nem működik a rendszeren, de szerintem még erre is találok megoldást. Persze a programok legújabb verziói nem működnek 2000 alatt, de egy régebbi gépen nem is lenne sok értelme az új csili vili programokat futtatni. Mindenesetre a régi vasamból a 2000-l egy mindennapi használatra alkalmas gép lett. (Persze különböző LINUX-al is elérhetjük ugyan ezt.





Windows XP

Nagyon eltalálták. Sok rosszat elmondtak róla, de mindentől függetlenül egy jól használható rendszer. A legrégebben ezt használom, és igazi nagy bajom sohasem volt vele. Persze.... félévente újra kell telepíteni, néha idegesítő dolgokat csinál, de én szeretem.


Windows Vista:

Próbáltam, és menekültem. Az Me sem volt sikeres, de a Vista túltett rajta.



Windows7

Kipróbálgattam, de megfelelő videokártya hiányában a teljesen nem tudtam kihasználni a lehetőségeit. Annyi biztos, hogy stabil a rendszer, gyakorlatilag nem tudtam kiakasztani. Ha valami problémája van akkor a problémás részt leállítja, amit jelez felénk. 
Mindenesetre nem lesz olyan népszerű (szerintem) mint az XP, mert már elérhető a Windows8, ami nem kíván erősebb gépet, mint a 7, így sokan fognak váltani.


1 megjegyzés:

  1. Én is DOS-sal kezdtem egy IBM XT asztali gépen. Context szövegszerkesztő, Paint rajzprogram és játékok voltak rajta (Prince of Perzsia, sakk stb) Stabilan, hibamentesen működött. Ami idegesítő volt rajta a hangja, nem lehetett kikapcsolni vagy lehalkítani. A monitor is csak 4 szinű CGA monitor volt hozzá.

    Nekem a Windows 3.1 kimaradt.

    A következő gépem egy Pentium 1-es gép volt Win95 oprendszerrel. Ehhez már SVGA monitor volt és modemes internet. Tetűlassú volt, sokszor lefagyott és sokszor volt kékhalál.

    A következő gépem egy Pentium 2-es gép volt Win98 oprendszerrel, ez már megbízhatóan működött, sokáig használtuk. Nem is cseréltem volna le, de a gyerekeim győzködtek, hogy már mindenkinek XP van, hozták a játékokat, ez sem megy, az sem megy, semmi sem megy Win98 alatt, kell az XP.

    A következő gép egy XP-s gép volt (még most is megvan), Szervizben rakattam össze, mondtam a srácnak, hogy egy bivalyerős gépet rakjon össze nekem. Az XP stabilan, hibamentesen futott rajta, később a Win7-et is fel tudtam rá tenni. Most két oprendszer van rajta az XP és a Win7. Kár, hogy lejárt a támogatásuk, így nemigen használjuk ezt a gépet. Amiért megtartottam, a nyomtatóm és a szennerem csak erről működik. Win 10 nem megy fel rá, mindjárt a telepítés elején kiírja, hogy erre a gépre nem lehet telepíteni.

    Kényelmi okból következett egy laptop Win 2000 oprendszerrel, internetezni tökéletes volt csak az újkeletű villódzó reklámok leterhelték mert kevés volt benne a memória.

    Jött egy újabb laptop Vista oprendszerrel, szerintem a Vista is tökéletesen működött de próbaképpen feltettem a Win7-et és ez maradt rajta. Teleraktam a laptopot memóriával és sokáig azt gondoltam, hogy ez már a tökéletes oprendszer, amikor jött a Win10. A winchestert SSD-re cseréltem, most ez van, jól működik de ki tudja mit hoz a jövő?

    VálaszTörlés